გამაგრილებელი სასმელების ფრანჩაიზები (2021)

💡 გავეცნოთ გამაგრილებელი სასმელების უმსხვილეს ფრანჩაიზებს საქართველოში Coca-Cola Bottlers Georgia-ს და Pepsi Georgia-ს (სს იბერია რეფრეშმენტსი) მაგალითებზე.

ზოგადი მიმოხილვა

Coca-Cola Bottlers Georgia ახდენს კოკა-კოლას ბრენდის პროდუქციის ჩამოსხმა/რეალიზაციას საქართველოში და ასევე პროდუქციის ექსპორტს სომხეთსა და აზერბაიჯანში. კომპანიას ეკუთვნის ხუთვარსკვლავიანი სასტუმრო „ჯორჯიან პალას ჰოტელი“ ქობულეთში, რომელიც 2018 წლის 1 მაისიდან იჯარით გადასცა ერთობლივი კონტროლის ქვეშ მყოფ კომპანიას.

Pepsi Georgia (სს იბერია რეფრეშმენტსი) ძირითადად ახდენს გამაგრილებელი სასმელების ჩამოსხმა/რეალიზაციას PepsiCo, Inc.-თან ფრანშიზული ხელშეკრულების ფარგლებში. 2021 წლის მარტში კომპანიამ ხელშეკრულება გააფორმა შპს „ვიმ-ბილ-დან საქართველოსთან“, რომლის საბოლოო მშობელი კომპანიაც PepsiCo Inc.-ია, და შედეგად ეწევა სნექების (Lay’s, Doritos, Cheetos, etc.) დისტრიბუციასაც.

ფინანსური მიმოხილვა

ბოლო 5 წლის განმავლობაში, კომპანიებს თანაბარი წლიური საშუალო ზრდის ტემპი (CAGR) ჰქონდათ – დაახლოებით 20%. თუმცა Coca-Cola Bottlers Georgia-ს შემოსავლები (₾284 მილიონი) 3-ჯერ აღემატება Pepsi Georgia-ს შემოსავლებს (₾89 მილიონი).

2021 წელს Pepsi Georgia-ს შემოსავლები თითქმის გაორმაგდა, რაც დიდწილად სნექების დისტრიბუციის დამატებით არის გამოწვეული. თუმცა, მნიშვნელოვნად შემცირდა კომპანიის საერთო მოგების მარჟა (gross profit margin). 2016-2020 წლებში საერთო მოგების მარჟა საშუალოდ 33% იყო, 2021 წელს კი 22%-ი შეადგინა. სავარაუდოდ, ეს დიდწილად გამოწვეულია სნექების დისტრიბუციის დამატებით, რომელსაც შესაძლებელია გაცილებით დაბალი მარჟა აქვს ვიდრე გამაგრილებელ სასმელებს.

  • სნექების დისტრიბუციის დამატება ხსნის ასევე Pepsi Georgia-ს პორტფელში არსებული პროდუქტების (SKUs) მნიშვნელოვან ზრდას 2021 წელს.

Coca-Cola Bottlers Georgia წლების განმავლობაში მომგებიანია (2020 წლის გარდა), მაშინ როდესაც Pepsi Georgia ზარალზე მუშაობს. “პეპსი საქართველოს” ზარალიანობის ძირითადი მიზეზი საოპერაციო ხარჯების მართვაა.

  • Pepsi Georgia-ს საოპერაციო ხარჯების წილი შემოსავალში 27%-ია, კონკურენტის კი მხოლოდ 13%-ი. ძირითადი გამომწვევი მიზეზი პროპორციულად გაცილებით მაღალი თანამშრომლების ხარჯებია, რომელიც ჩვენს ანალიზში ცალკე გვაქვს წარმოდგენილი. “პეპსი საქართველოს” ასევე მაღალი ტრანსპორტირების ხარჯები აქვს. ტრანსპორტირების ხარჯების წილი შემოსავლებში 3.8%-ია, Coca-Cola Bottlers Georgia-ს შემთხვევაში კი მხოლოდ 1.5%.

მარკეტინგულ აქტივობებში Coca-Cola Bottlers Georgia-მ ₾7.1 მილიონი დახარჯა, Pepsi Georgia-მ ₾2.3 მილიონი. ორივე შემთხვევაში მარკეტინგისა და სარეკლამო ხარჯები შემოსავლების ~3%-ს წარმოადგენს.

მარაგების მართვის კუთხით დიდი სხვაობა არ არის. Coca-Cola Bottlers Georgia 29 დღეში ყიდის მარაგებს, Pepsi Georgia კი 34 დღეში.

🖊️ კაპიტალის სტრუქტურის თვალსაზრისით კი დიდი სხვაობაა კონკურენტებს შორის. Coca-Cola Bottlers Georgia-ს სესხების წილი მთლიან აქტივებში 38%-ია, Pepsi Georgia-სი კი 86%-ი. “პეპსი საქართველოს” ფინანსურ წნეხს უქმნის ლიკვიდურობის პრობლემაც, ვინაიდან დიდი მოცულობის მიმდინარე ვალდებულებების დაფარვას ვერ ახერხებს მიმდინარე აქტივებით. საინტერესოა რა შეცვალა “პეპსიკო საქართველომ” 2022 და მიმდინარე წელს საოპერაციო ხარჯების და/ან მოკლევადიანი ლიკვიდურობის მართვის კუთხით.


🟡 კომპანიების ერთ-ერთ ძირითად გამოწვევად რჩება უცხოურ ვალუტაში დენომინირებული სესხები და თვითღირებულების ხარჯები.

🟡 ორგანიზებული FMCG ბაზრის ზრდასთან ერთად, კომპანიების მარჟებზე წნეხი სავარაუდოდ გაიზრდება მომდევნო წლებშიც. ქსელური სავაჭრო ობიექტები, ფართო გეოგრაფიული დაფარვიდან და მომხმარებლების რაოდენობიდან გამომდინარე, მომწოდებლებისგან მეტ ფასდაკლებას ითხოვენ პროდუქტის თაროებზე განთავსების სანაცვლოდ.

🟤 სპორტული დარბაზები თითქმის სავსეა, ხალხი უფრო მეტადაა ფოკუსირებული ჯანსაღი ცხოვრების წესზე. შესაძლებელია, ამ სექტორზე გათვლილი პროდუქტების უფრო მრავალფეროვანი შეთავაზებაც საინტერესო აღმოჩნდეს ჩვენი ბაზრისთვის. მაგალითად, არ იქნება ურიგო Gatorade-ის ფართო დისტრიბუცია დაიწყოს Pepsi Georgia-მ და Smartwater-ის Coca-Cola Bottlers Georgia-მ.