მიტანის სერვისის კომპანიები (2021)

💡 გავეცნოთ მიტანის სერვისის წამყვან კომპანიებს საქართველოში 2 კომპანიის მაგალითზე:

1️⃣ შპს „ვოლტ ჯორჯია“ (Wolt / ვოლტი)

2️⃣ შპს „გლოვოაფფ ჯორჯია” (Glovo / გლოვო)

ზოგადი მიმოხილვა

მიტანის სერვისის აპლიკაციები ასრულებენ შუამავლის როლს მომხმარებელს, კურიერებსა და სავაჭრო ობიექტებს შორის.

ბიზნეს მოდელი: შემოსავლის ძირითად წყაროს წარმოადგენს საქონლის ღირებულებიდან გარკვეული საკომისიოს მიღება (ჩემი დაშვებით — საშუალოდ 25%). ხარჯების ძირითადი ნაწილი კი მოდის პროგრამულ უზრუნველყოფაზე, კურიერების ანაზღაურებასა და მარკეტინგულ ხარჯებზე.

ვოლტ ჯორჯია 2018 წლიდან ფუნქციონირებს საქართველოში. მისი მშობელი კომპანია ფინეთში დაფუძნებული Wolt Enterprises Oy-ია. 2022 წლის ივნისში ამერიკის წამყვანმა მიტანის სერვისის კომპანიამ, DoorDash-მა, Wolt Enterprises Oy იყიდა.

გლოვოც 2018 წლიდან მოქმედებს საქართველოში და მისი მშობელი კომპანია ესპანეთში დაფუძნებული კომპანია Glovoapp 23 SL არის. 2022 წლის ივლისში, Glovoapp 23 SL-ის 94%-იანი წილი მსოფლიოს ერთ-ერთმა წამყვანმა მიტანის სერვისის კომპანიამ, Delivery Hero-მ შეისყიდა.

ფინანსური მიმოხილვა

2021 წელს, Wolt და Glovo-ს საშუალებით, სავაჭრო ობიექტებმა ჯამურად ₾274 მილიონის ღირებულების პროდუქცია გაყიდეს. [აქ დაშვებას ვაკეთებ, რომ საშუალოდ 25%-იან საკომისიოს იღებს ორივე კომპანია მერჩანტებისგან].

Wolt და Glovo-ს თითქმის თანაბარი ბაზრის წილი უკავიათ. ვოლტის 2021 წლის შემოსავალმა ₾34.5 მილიონი შეადგინა; გლოვოს შემოსავალმა კი ₾33.9 მილიონი.

ამ ორ ბაზრის მოთამაშეს შორის ძირითადი სხვაობა მათი ზრდის ტემპი და ხარჯების სტრუქტურაა.

თუ 2019 წელს Wolt-ს გაცილებით მცირე დაფარვა ჰქონდა და Glovo-ს შემოსავლების მხოლოდ 64%-ის გენერირებას ახერხებდა, 2 წელში, საკმაოდ სწრაფი ზრდის ტემპით, მოახერხა გლოვოს დაწეოდა.

მიუხედავად თითქმის თანაბარი შემოსავლიანობისა, Wolt-ის ბიზნესი მომგებიანია, Glovo კი ამ ეტაპისთვის ზარალზე მუშაობს.

Glovo-ს შემთხვევაში, მისი ზარალიანი ოპერაციების ძირითადი მიზეზი (i) მაღალი მარკეტინგული ხარჯები (ჩვენს ანალიზში ცალკე გვაქვს გამოყოფილი) (ii) მაღალი საკონსულტაციო ხარჯები, და (iii) მშობელი კომპანიისთვის პროგრამული უზრუნველყოფის თუ სხვა მომსახურებებისთვის გაწეული მაღალი დანახარჯებია. [კომენტარში იხილეთ დამატებითი განმარტება].

Glovo-მ ₾5.2 მილიონით მეტი დახარჯა მარკეტინგულ საქმიანობაში, ვიდრე Wolt-მა. მცირებიუჯეტიანი მარკეტინგული აქტივობების მიუხედავად, ვოლტმა საგრძნობლად დიდი ზრდა შეძლო ბაზარზე.

პროფესიულ/საკონსულტაციო მომსახურებაში, Glovo-მ კონკურენტზე ₾2.3 მილიონით მეტი დახარჯა.

კაპიტალის სტრუქტურა:

  • Wolt-ს არ აქვს სესხი ბალანსზე და ძირითადად მშობელი კომპანიის მიერ ჩადებული კაპიტალით ფინანსდება. მთლიანი აქტივების ღირებულება ₾13 მილიონია.
  • Glovo-ს დაფინანსების ძირითად წყაროს მშობელი კომპანიისგან მიღებული სესხი წარმოადგენს. სესხის ბალანსმა ₾24.5 მილიონი ლარი შეადგინა 2021 წლის ბოლოს. მთლიანი აქტივების მოცულობა ₾15 მილიონია.